Column

Gepost op 24 februari 2017 | door Jan Eef

0

De wereld mooier kleuren #1

Verrassende initiatieven die buurtbewoners met elkaar in contact brengen, het delen en geven centraal stellen, projecten waar niemand uitgesloten wordt of die recyclen leuk maken. Kortom; initiatieven die de wereld wat mooier kleuren. Mijn hart gaat er harder van kloppen. Daarom wil ik me focussen op al dit moois. Want narigheid is er al genoeg.

Een voorbeeld van zo’n initiatief is Lokaal & Sociaal, dat over niet al te lange tijd (naar schatting half maart) neer zal strijken in Amsterdam West. Opgezet door Bas Merkx biedt Lokaal & Sociaal in Amsterdam Noord nu al praktische hulp voor de Amsterdamse 65-plusser. Specifiek gericht op het doen van boodschappen. Lokaal & Sociaal dóet namelijk die boodschappen. In díe winkels die de klant aangeeft.

De aan de Admiraal de Ruijterweg opgegroeide Bas besloot, naar aanleiding van alle doorgevoerde wijzigingen en bezuinigingen in de (thuis)zorg, “niet lijdzaam toe te kijken, maar in het diepe te springen” en de boodschappenservice op te richten. Gericht op de 65-plusser die niet in staat is zelf boodschappen te doen, maar verder wél zelfstandig kan wonen. Daarnaast zijn ook mensen onder de 65 welkom, indien ze zelf wegens fysieke problemen de boodschappen niet kunnen doen.
Het servicepunt in Noord is succesvol. Er wordt gewerkt met mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, zoals vluchtelingen en gedetineerden. “Met Lokaal & Sociaal willen we mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, werkervaring op laten doen” vertelt Bas me. “De koppeling tussen vluchtelingen en gedetineerden bevalt ons goed; de ervaring leert dat de gedetineerden het geweldig vinden om de vluchtelingen te kunnen helpen.” De twee vluchtelingen en één gedetineerde die momenteel verbonden zijn aan Lokaal & Sociaal, worden enkel ingezet voor het doen van de inkopen en komen niet bij de mensen thuis. In de bezorging wordt gewerkt met boventallig personeel van Amstelring en vier mensen van Vrijwilligers Centrale Amsterdam nemen de telefoontjes en bestellingen aan.

Hoe dit werkt? Een klant kan tot een dag van te voren een bestelling doorgeven, telefonisch of per email. Niet alleen de boodschappen geeft de klant door, maar ook de winkels waar Lokaal & Sociaal de boodschappen voor de klant inkoopt. Vervolgens worden de boodschappen aan huis bezorgd en wordt er even een praatje gemaakt. “Het sociale aspect is voor ons zeer belangrijk,” aldus Bas. Ook de optie om de boodschappen op te laten bergen in keukenkastjes en koelkast zit inbegrepen bij deze service!* Bij de aflevering betaald de klant de boodschappen, dit kan zowel contant als met PIN. Et voila!
Samenvattend is Lokaal & Sociaal dus een prachtig project waarbij niet alleen mensen de boodschappen van hun favoriete winkels thuisbezorgd krijgen, maar ook vluchtelingen de samenleving en taal leren kennen en gedetineerden stap voor stap diezelfde samenleving weer binnen kunnen stappen. Hier worden de werelden van menigeen wat mooier gekleurd. Hoogste tijd om ook in West een servicepunt te openen!

Het punt in West zal zich logischerwijs richten op klanten en vrijwilligers uit West en ook hoofdzakelijk in West de inkopen doen. Aanmelden voor de service of als vrijwilliger? Dat kan via de website of telefonisch op werkdagen van 9.00 uur tot 17.00 uur.
 

Contact opnemen met Lokaal & Sociaal:
t: 0900-8487
w: www.boodschappenservice.net

 * Vanaf €6,- kun je al gebruik maken van deze service. Meer informatie over kosten, inschrijving en andere zaken zijn te verkrijgen via bovenstaande website of telefoonnummer.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , ,




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven ↑
  • Buurtagenda

    no event


  • Tweets van Jan Eef