Pop-up

Gepost op 5 december 2013 | door Jan Eef

Pop-upstores (3): Yanflorijn

Verstand van biologische wijn

Yanflorijn staat voor Yannick en Floor. En voor biologische kwaliteitswijn. Of eigenlijk biologische en biologisch-dynamische wijn. De kersverse ondernemers zijn nog maar net komen aanwaaien uit de Indische Buurt, want dinsdag namen zij pas hun besluit. Mooi voor de straat, want zo komt Jan Eef ook wijntechnisch door de biologisch-ecologische-astronomische decembermaand.

Waarom biologische wijn?

Yannick: ‘We zijn sowieso erg begaan met milieuvraagstukken. Het milieu en het wereldvoedselprobleem gaan ons aan het hart. Het was voor ons een logische stap om voor biologisch te kiezen, omdat het met meer respect voor de natuur en omgeving wordt gemaakt.’

Is biologische wijn nou lekkerder?

Yannick: ‘Ja, maar niet per definitie. Je hebt natuurlijk net als bij gewone wijnen de toppers en de wijn in de categorie drab. Wij hebben er ons werk van gemaakt om een goede selectie te maken in de prijscategorie van 7 tot 30 euro.’

Floor: ‘Biologisch is wel met meer aandacht gemaakt. Je hebt daarom sneller dat het een goede wijn is, omdat het meer complexiteit heeft. Wij hebben het idee dat het mineraliger smaakt.’

Mineralig, is dat zoutig?

Floor: ‘Het neemt meer de smaak en textuur aan van de bodem, is ons idee. Je krijgt meer mee van de omgeving waar de wijn is gemaakt. Bovendien heb je niet dat alle druiven van een oogst worden gebruikt, zoals bij massaproductie. De goede druiven worden geselecteerd en dat merk je terug in de complexiteit van de smaak.’

Wat is jullie eerste indruk van de Jan Evertsenstraat?

Floor: ‘Levendig, heel divers, veel culturen. Een beetje als in de Indische buurt waar wij vandaan komen.’

Wat zijn jullie toppers, rood en wit?

Floor: Bij wit denk ik aan onze Sincérité uit Bergerac, gemaakt van100% Sauvignon Blanc. Het is een droge witte wijn die lekker is bij het eten. De wijn is heel goed in balans met een bittertje, een zuurtje en een zoetje. Je kunt hem ook als apertief drinken.

Yannick: Onze rode is perfect voor het kerstdiner. Het is de Naturschönheit uit Oostenrijk, volledig gemaakt van inheemse Oostenrijkse druiven. Een opvallend label van een meisje met een tatoeage met ‘I love Bio’. Speciaal voor de feestdagen draagt ze een kerstmutsje. Helemaal in de sfeer dus.

Hoe gaat jullie pop-upstore er uit komen te zien?

Dat is één grote verrassing, ook voor ons!

Meer weten over Yanflorijn? 

Op de website van Yanflorijn lees je culinaire tips om je wijn te combineren met (vegetarisch) eten. Een ander leuk feit is dat de ondernemers in 2014 een eigen wijngaard willen aanplanten. Bijhouden dat blog dus!

Tags:




Terug naar boven ↑
  • Buurtagenda

    no event


  • Tweets van Jan Eef