Gepost op 21 februari 2014 | door Jan Eef
1Laveren tussen hippe horeca en pop-up stores
De pop-up store aan de Jan Evertsenstraat 4-8 zorgt deze week voor commotie. Door de prachtige invulling is de tijdelijke winkel een succes, maar onlangs heeft Stadsdeel West besloten om streng te handhaven op regels die gelden voor mengformules: retailzaken met ondergeschikte horeca. Jan Eef-woordvoerder Jeroen Jonkers: ‘Er dreigt politieke polarisatie, terwijl bestaande hippe horeca en pop-up store elkaar perfect aanvullen.’
Er circuleren allerlei berichten in kranten, op Facebook en Twitter. Wat is er gaande?
‘Pop-up store Jan Eef heeft een handhavingsbrief gekregen van de gemeente omdat ze zich niet houdt aan de strenge regels die in Amsterdam West gelden voor ondersteunende horeca. Daardoor krijg je nu de situatie dat de gemeente enerzijds een tijdelijk initiatief heel erg toejuicht, maar tegelijkertijd juridisch correct een dwangsom oplegt.’
‘Oneerlijke concurrentie’, klinkt het.
‘Horeca-eigenaren zeggen: wij hebben veel tijd en geld geïnvesteerd in het voldoen aan allerlei regels; we hebben stapels vergunningen en personeelskosten. En dan mag zo’n pop-up store met relatief weinig onkosten geld verdienen aan horeca. Die kritiek is begrijpelijk. En deze horeca-eigenaars zijn voor de winkelstraatvereniging altijd een grote steun geweest, dus we moeten goed naar elkaar luisteren en hier samen uit zien te komen.’
Hoe zie je dat voor je?
‘De Jan Eef doet het beter dan soortgelijke winkelstraten. Dit is juist dankzij al die nieuwe en minder nieuwe horecagelegenheden die we in de straat hebben; zij hebben het fundament gelegd voor de opleving van de Jan Eef. Uit ons eigen onderzoek blijkt dat café’s als Cook, Bar Baarsch, Zürich, Radijs en Speijkervet op jonge gezinnen en studenten in onze buurt een grote aantrekkingskracht hebben.
Maar ook de pop-up stores zijn ontzettend goed voor de reputatie van winkelgebied en buurt. Ze boren een nieuwe klantengroep aan en scheppen een positief beeld in allerlei media die tot voor kort geen interesse in ons had. Het feit dat je dit soort hippe pop-up stores en mengformules in alle wereldsteden ziet, bevestigt dat het om een blijvende trend gaat. Ik kan me voorstellen dat er in de toekomst veel meer wordt samengewerkt en dat bestaande horecaondernemers bijvoorbeeld horeca verzorgen in een pop-up store.’
Dus hoe moet het met de regels?
‘Ook voor de positie van het stadsdeel, die ons tot nu toe altijd gesteund heeft en als scheidsrechter probeert te bemiddelen tussen de verschillende belangen, heb ik begrip. Maar het is jammer dat er nu een handhavingsbrief met dwangsom ligt. Laten we niet vergeten dat tijdelijke projecten een uitzondering zijn. Dat móet ook, want de gebruikers kunnen er binnen een maand weer uitgedonderd worden. Wanneer je vanaf dag één dit soort initiatieven streng gaat handhaven, heeft het geen zin om dit soort leuke, tijdelijke zaken op te zetten. Als de uitbaters niet op hun raam mogen zetten dat er koffie wordt geschonken of als ze dat überhaupt niet mogen, gebeurt er hier niks meer. Het is beter om pop-up stores te zien als evenementen, en daar ook de regelgeving op aan te passen.’
En wat als zo’n pop-up store permanent wordt?
‘Op een gegeven moment moeten ze dan langs een poort waar dezelfde regels gelden als voor de rest. Het is logisch dat de bestaande horeca geen oneerlijke concurrentie op prijs stelt. Maar eerlijke concurrentie hoort erbij, dat houdt iedereen scherp. De wereld verandert; het is een puzzel hoe je aan alle partijen recht kunt doen. Met denken in schaarste doe je de werkelijkheid geen recht. De verblijfskwaliteit van de straat is nog veel belangrijker voor klandizie. Iemand die ’s ochtends in de pop-up store zit, komt ’s middags misschien naar jouw zaak, of hij kwam nooit in deze buurt en werd meegenomen door een enthousiaste vriendin. Gelukkig is dit ook precies hoe de meeste horeca ondernemers van de Jan Eef ernaar kijken. De Jan Eef bruist, en soms is er wat wrijving voor extra glans nodig.’
Lees hier het artikel in het Parool over dit onderwerp.
Bekijk hier het item van AT5.
Pingback: Regels houden innovatieve en creatieve ondernemers tegen