Interview

Gepost op 12 mei 2015 | door Jan Eef

0

Buurtopera: ode aan De Baarsjes

De regie is gemaakt, het koor repeteert en de muzikanten studeren hun stukken. Opera-regisseur Miranda Lakerveld legt de laatste hand aan haar opera De Thuiskomst van Odysseus. Op vrijdag 29 mei wordt de ‘buurtopera’ opgevoerd in de open lucht, op het Mercatorplein. De oorspronkelijke muziek van Monteverdi wordt dan gemengd met Turkse en Arabische muziek, en met verhalen van buurtbewoners. Het resultaat? Een zinderende muziekvoorstelling met fantastische muzikanten, en een warme sfeer. ‘Ik hoop dat iedereen zich die dag thuis voelt komen op het Mercatorplein.’

Hoe kwam je op het idee voor een buurtopera?

‘Ik maak al 20 jaar eigen producties en het viel me op dat de zaal bij een opera vaak gevuld is met hoogopgeleide mensen. Ik dacht: hier klopt iets niet. We missen iets. In andere culturen gaan mensen heel anders met verhalen om, en dat kan een mooie aanvulling zijn op hoe wij opera beleven. Wij missen mensen met een niet-Westerse achtergrond in het publiek, en daarmee missen we een dimensie in de verhalen. Ik ben hier in de buurt begonnen met de mythe van Odysseus, en ben aan buurtgenoten uit allerlei verschillende windstreken gaan vragen of ze teksten over hetzelfde thema kenden uit hun eigen cultuur.’

Waarom juist De Thuiskomst van Odysseus?

‘Monteverdi heeft drie grote opera’s gemaakt, en het viel me op dat zijn muziek zich zo goed laat mengen met niet-Westerse muziek. Er zitten allerlei verwijzingen naar Arabische en Andalusische muziek in. Daarnaast gaat het verhaal van Odysseus over thema’s waar mensen uit deze wijk ook mee te maken krijgen: Odysseus is verdwaald, op drift, weg van zijn vaderland, op zoek naar zijn thuis. Het verhaal gaat over gastvrijheid en thuiskomen. Hij maakt een tocht langs allerlei eilanden en die eilanden stonden voor mij voor alle gemeenschappen in de buurt. Ik wil de mensen uit die verschillende gemeenschappen door middel van deze opera met elkaar in contact brengen.’poster odysseus 29 mei

Mis je dat contact?

‘Ik woon hier nu 14 jaar en ik ben dol op deze buurt, maar ik zou heel graag meer met mijn buren willen praten. Soms heb ik het gevoel dat er nog iets tussen mij en hen staat, en ik wil weten hoe ik dat weg kan halen. Daarom wilde ik de dialoog aangaan. En dat deed ik niet alleen, maar samen met organisaties uit de buurt, zoals De Tagerijn en ABC West, en ook met musici en dansers.’

Hoe ging dat?

‘We zijn begonnen met workshops, om de mensen te leren kennen. We gingen bijvoorbeeld in buurthuis De Wending praten met een groep vrouwen, over het thema ‘wennen’. Dan zei ik tegen de dansers: dans dat eens. Wat maak je ervan? En dan gingen we weer in gesprek: wat vonden de dames hiervan? Zij droegen zelf ook verhalen en muziekstukken aan. Deze manier van werken vraagt heel veel van muzikanten en dansers: ze moeten kunnen improviseren en heel direct contact leggen met het publiek. En het liefst had ik nog musici die twee stijlen beheersen, zoals een Turkse operazanger die ook Turkse volksmuziek kan zingen.’

Was het moeilijk om muzikanten te vinden?

‘Iedereen die ik erbij wilde hebben, zei ja. Dat is ongelofelijk. Een droom kwam uit toen ik een Amsterdams-Andalusisch orkest ontmoette. Die jongens doen mee en spelen nu ook rollen in de opera. Dat is helemaal nieuw voor ze. Ik vind het geweldig. Daarbij probeer ik dan gesprekken aan te gaan over de thema’s uit het stuk. Bijvoorbeeld over de krachten die ons drijven. Zoiets verruimt je blik, het haalt je filter weg. Als een opgeschoten jongen me met zijn scooter bijna van de sokken rijdt, denk ik nu: zou hij een viool hebben?’

Je leert mensen kennen.

‘Inderdaad. Ik wilde met de eerste scènes naar al die groepen toe gaan waar ik mee gesproken heb. Daarom speelden we bijvoorbeeld een stukje in restaurant Pera, en een passage in bruidswinkel Gülra. Dat was fantastisch. Zo veel mensen hebben aan deze opera meegewerkt: Atelier In de Mix heeft prachtige kostuums gemaakt, het koor van de Jeruzalemkerk zingt mee, net als heel veel buurtbewoners. En dan zijn er nog de verhalen van al die mensen waar we gesprekken mee hebben gevoerd. Het was een uitdaging om dat allemaal in een regie te vatten. Ik wilde iets maken waar iedereen zich in herkent. Het is een ode aan De Baarsjes, en een liefdesverklaring aan het Mercatorplein.’

Wat kunnen mensen verwachten?

‘Iedereen gaat op kussens en kleden zitten en ik hoop dat de mensen iets te eten meenemen en dat delen. Het moet een warme gebeurtenis worden. Het verhaal gaat tenslotte over gastvrijheid. Ik hoop dat er zich dan iets voltrekt op het Mercatorplein. Dat iedereen zichzelf hier ziet thuiskomen. Dat kan namelijk met deze muziek.’

Uitvoering: 29 mei op het Mercatorplein, aanvang 20.30u.

Openbare repetities:
Iedere woensdagavond tot aan de opera kan je komen kijken naar of meedoen met de openbare koorrepetities. Van 19.30u tot 21.30u in de Jeruzalemkerk.
Op maandag 25 is er een openbare repetitie in BelCampo.

Volg op De Thuiskomst van Odysseus op Facebook en meld je aan voor het evenement.

 

 

Tags: , , ,




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven ↑
  • Buurtagenda

    no event


  • Tweets van Jan Eef