Vroeger

Gepost op 29 januari 2013 | door Jan Eef

Jan van Galenbad

Het is 13 juli 1994: In het Jan van Galenbad drijven lijken. Grijze lijken. In het midden van het bad drijft een bootje. Daarin zit een zorgelijke Ate de Jong. Regisseur van All Men are Mortal, naar een roman van Simone de Beauvoir. Een van de lijken heeft net in een brandende sigaret getrapt en de Franse crew vreest, omdat actrice Irene Jacob nogal talmt, dat de opnames gaan uitlopen tot quatorze juillet. Aldus een verslag van Het Parool over de filmopnamen.

Een kleine rimpeling in het bestaan van het Jan van Galenbad. Waar in het begin, vanaf de jaren veertig, mannen en vrouwen gescheiden zwommen. En tot midden jaren negentig vooral populair vanwege de ligweide waar hele families zich bij de eerste zonnestralen in zwembroek en badpak hesen, waar gevoet- en volleybald kon worden. De badmeester kende iedereen. Eind jaren negentig berucht vanwege vervelende dievige jongemannen die het anderen lastig maakten.

Nu heet het ‘Sportplaza Mercator’, zijn er binnen- en buitenbaden, is er plek voor reumapatienten, moslimazwemsters, fitnessfreaks, saunatypes, feesten & partijen en ernaast gefrituurde kippenpoten uit Kentucky. ‘Daar eet je in luttele seconden meer calorieën dan je in een paar uur sporten weg kunt krijgen’, mopperen deskundigen. Het is wel een mooi bad geworden, met dank aan architect Ton Venhoeven. Filmcrews zijn er nog niet gesignaleerd. Gelukkig maar, want de Parool-auteur beoordeelt All Men are Mortal bij uitkomst als ‘volkomen klootloze europudding’. Zonde van dat mooie bad.

Tekst: Nathan Vos

Tags: , , , , ,




Terug naar boven ↑
  • Buurtagenda

    no event


  • Tweets van Jan Eef