Gepost op januari 31st, 2013 | door Jan Eef
Cash mob = KassaMassa
Zo’n 75 mensen, groot en klein, deden op zaterdag 24 maart 2012 mee aan de allereerste Cash Mob in Nederland! ‘Baarsjesbelievers’ Hidde, Corrie en Jeroen stonden aan de wieg van de Nederlandse variant van de Cash Mob en gaven het fenomeen de naam KassaMassa. Een KassaMassa is een grote groep mensen die met elkaar hebben afgesproken dat ze gezamenlijk op een tevoren afgesproken tijdstip voor een bepaald bedrag bij een lokale ondernemer gaan inkopen. De ondernemer wordt in overleg gekozen: het moet iemand zijn die aantoonbaar iets extra’s doet voor de omgeving, buurt of samenleving.
Beplakt met stickers en in een vrolijke sliert liep de massa door de Jan Eef. Einddoel: Aladdins notenhoek. Joop en Gerrie Sierat van de notenspeciaalzaak vonden het grandioos: ‘Er was een ontzettend leuke sfeer in de winkel en er is veel gelachen. Zowel buiten als in de winkel zag ik dat mensen gewoon lekker met elkaar stonden te praten.’
Bas van de Graaf vertelt dat hij heeft genoten van de aanblik van de rij voor de winkel en de scheppende Joop en Gerrie. ‘Ik vond het een goed geslaagde en energieke actie. Ik heb ten minste drie nieuwe mensen gesproken.’ En ook Nathalie Delorme sprak met buurtgenoten die ze nog niet kende. ‘Het geeft wel een enorm saamhorigheidsgevoel, dat je met z’n allen naar één winkel gaat. En dat het nog geheim is. En dat je vervolgens met z’n allen gezellig in de rij staat.’
Joop vindt de actie zeker voor herhaling vatbaar. Gerrie en hij hebben nog mogen nagenieten: ‘We hebben de week erna veel reacties gehad van mensen die er niet bij konden zijn. Veel klanten hadden de foto’s op Facebook gezien. En de meeste klanten zeiden dat ze de volgende keer zeker zouden meedoen. En zo hoort het. De KassaMassa was voor ons een succes en voor onze klanten ook!’
Doe je de volgende keer ook mee met de KassaMassa? Kijk op www.kassamassa.nl
Tekst: Anita Groenink