‘Zingen is het mooiste dat er is’
Zangschool Your Voice aan het Witte de Withplein is onlangs uitgebreid. Buurtbewoner Anouk van Doornen ging langs voor een proefles.
Een proefles is gratis, zie ik op de website van Your Voice staan. Er is voor mij geen excuus meer om de eerste zangles van mijn leven te ontlopen. Ik kom binnen in het hoofdpand, waar de muren Witter dan With zijn en meteen duidelijk wordt wat de tweede lievelingskleur is van de eigenaresse (groen!). Vanwege de serene nieuwheid, de geurkaarsen en de hoeveelheid zingevingstijdschriften waan ik me even in een yogacentrum, maar al gauw hoor ik achter een van de deuren een leerling zingen. Zuiver, en met veel volume. Ik vind het doodeng, dat zal ik toegeven.
Gelukkig begint een proefles met een uitleg over de zangschool en een kennismakingsgesprek met eigenaresse Elaine Selie, die na de uitbreiding nu ruimte heeft voor meer leerlingen en voor groepslessen.
Het Witte de Withgevoel
‘Sorry voor de troep, normaal is het hier echt niet zo hoor’, verontschuldigt Elaine zich. Er staan nog enkele onaangebroken bierflesjes in kratten en flessen wijn van het openingsfeest van een dag geleden. Tachtig mensen kwamen langs. Als de Turkse buurman zijn hoofd om de deur steekt (‘Elaine, hoe gaat het?’), en even later Ivo van Ivo’s Kitchen spontaan binnenwandelt om Elaine een cadeautje te geven, wordt duidelijk dat de zangschool in een paar jaar tijd is ingeburgerd in de buurt. Wat ooit begon met zangles aan huis aan vriendinnen, werd in april 2013 zangschool Your Voice. Sinds maart van dit jaar is het een uitgebreide school met zeven docenten. De zangschool is vooral bekend in de buurt door open dagen en door optredens op het Witte de Withplein en in restaurant Ivo’s Kitchen.
Concertvolume
Of ik een muzikale achtergrond heb, is een van Elaines introductievragen. Lastig te duiden. Mijn biologische vader is een zonderlinge figuur die geen muziek luistert, zelfs geen enkele cd of plaat bezit. Na mijn moeder trouwde hij een lotgenoot-musicobeet die dagelijks Sky Radio op achtergrondvolume laat aanstaan als een soort kabbelende geluidsblubber. Mijn moeder is een passieve liefhebber, maar met een brede smaak. Haar smaak gaat vooral uit naar de muzikanten zelf; ze hertrouwde met een jazzpianist. ’s Morgens aan het ontbijt schreef mijn stiefvader muziek uit, alle partijen voor zijn dixielandbands en closeharmonygroepen. Vanaf de zolder schalde regelmatig Ella Fitzgerald op concertvolume door het huis. Met deze twee uiteenlopende vaders zou ik een goed psychologisch proefpersoon zijn in een onderzoek naar muzikaliteit. Aangeleerd of aangeboren?
Ain’t no sunshine
Terwijl ik mijn hoofd haast breek over deze vraag, brengt Elaine me mee naar het lokaal aan de voorkant van het pand, waar ze achter een witte elektrische piano plaatsneemt. Ondanks mijn zenuwachtigheid weet Elaine me heel snel op mijn gemak te stellen. Niets aan deze docente is gejaagd en je merkt dat ze echt plezier heeft in wat ze doet. Ik zeg dat ik Ain’t no sunshine van Bill Withers heb geoefend, omdat het me wel te doen leek. Niet te hoog, niet te veel gekke uithalen. Het gaat meteen wel lekker, met dank aan de matige galm in de ruimte: het volume dat ik thuis in mijn stem mis. ‘Ik ga hier nog wel panelen plaatsen, want de galm is iets te veel. Daar word je lui van.’
Elke les bij Your Voice is zo opgebouwd dat je zelf het lied kiest dat je wilt zingen. ‘Jij moet er blij van worden.’ Vervolgens krijg je oefeningen om de technieken die in het stuk voorkomen te verbeteren. Niet alleen maar toonladders, geen opgelegde oefeningen, maar een soort ‘toolbox’ die je langzaam vult en waardoor je zelfvertrouwen kan groeien. Het voelt voor mij als een goede methode en ik krijg er heel veel positieve energie van.
Als ik vraag naar de achterliggende filosofie van Elaines methode, vertelt ze dat het plezier in zingen voorop staat bij Your Voice. De naam van de school is ook niet toevallig gekozen. Tijdens de lessen leer je je eigen stem kennen. Het is een ontdekkingstocht, waarbij je je vaardigheden steeds meer uitbreidt en zo meer flexibiliteit en keuzevrijheid krijgt. ‘Je leert steeds meer je liedjes inkleuren zoals je dat wil. Dan kies je bijvoorbeeld bij een jazzy nummer voor wat meer falset en vibrato.’ Zelf komt Elaine uit een gezin met onderwijzers en is ze van mening dat goed kunnen zingen niet per se betekent dat je goed les kunt geven. ‘Lesgeven is liefdewerk. Je moet je kunnen verplaatsen in de behoefte van de leerling.’ Elaine en haar crew, allemaal aan het conservatorium afgestudeerde zangdocenten, kunnen alles bieden binnen de lichte muziek.
Allemaal een superster?
Als ik vraag of ze iedereen klaarstoomt als nieuwste Nederlands toptalent, zegt Elaine: ‘Het prototype Your Voice-leerling bestaat niet. We hebben hoofdzakelijk vrouwen, dat wel, maar de leeftijd varieert 4 tot 73. Voor sommigen is zingen ‘gewoon een goede uitlaatklep’ en voor anderen ‘een gedegen voorbereiding op het conservatorium’. Elaine vindt het enerzijds leuk dat er op tv zo veel belangstelling is voor zang, maar Your Voice is geen afgeleide van het populaire The Voice. Sterker nog, ze vindt de prestatiedruk soms wat te ver gaan. ‘Mensen komen hier om plezier te beleven aan zingen. Ik vergeet nooit hoe kwetsbaar je bent als je zingt. Je stem hoort bij je, je legt hem niet zomaar even op je nachtkastje. Je mag best ambitieus zijn en als een leerling naar een talentenshow wil, ga ik er voor 100% voor, maar ik zal ook zeggen: vergeet niet te genieten van wat je aan het doen bent. Zingen is namelijk het mooiste wat er is.’